Nieuws

Overzicht van onlangs geplaatste recensies.
Plus andere aan film gerelateerde zaken zoals trailers, teasers en soundtracks.

Donderdag 10 november 2022

Close (2022) ★★★★☆
Regie: Lukas Dhont | Duur: 105 minuten | Taal: Frans, Vlaams & Nederlands | Kijkwijzer: 12 jaar

Eden Dambrine: de Mozart van het filmdoek. De Belgische knul is pas 15 jaar oud en had voorafgaand aan zijn rol in Close nog nooit geacteerd. Maar door zijn fenomenale spel in het aangrijpende coming-of-agedrama van de Vlaamse regisseur en scenarist Lukas Dhont (1991), geroemd om zijn speelfilmdebuut Girl (2018), zou het zomaar kunnen dat onze zuiderburen op zondag 12 maart 2023 de Academy Award voor de Beste Buitenlandse Film winnen. En kijk niet vreemd op als Dambrine met een Oscar voor zijn spel de kroon op een jongensboek zet.

Lees hier verder.

Maandag 31 oktober 2022

Un Beau Matin (2022) ★★☆☆☆
Regie: Mia Hansen-Løve | Duur: 112 minuten | Taal: Frans | Kijkwijzer: AL

Wat zie ik niet dat mijn collega’s wél zien? Dat vraag ik me af als Un Beau Matin een slordige drie kwartier onderweg is. Ik heb op dat punt namelijk het idee dat de film nog moet beginnen, maar eigenlijk weet ik dan al beter. Dus troost ik me met het vreugdevolle gegeven dat van de honderdtwaalf minuten pitloze realitysoap ruim een derde voorbij is. Helaas breekt ook voormalig Bond-girl Léa Seydoux geen potten in de nieuwe, deels autobiografische film van de Parijse filmmaakster Mia Hansen-Løve (Bergman Island, 2021).

Lees hier verder.

Vrijdag 28 oktober 2022

The Straight Story (1999) ★★★★☆
Regie: David Lynch | Duur: 112 minuten | Taal: Engels | Kijkwijzer: 6 jaar

Het doel heiligt de middelen in The Straight Story van meestercineast David Lynch, de meest hartverwarmende roadmovie die ik ooit heb gezien. Slechts een bescheiden film binnen het oeuvre van de man die aan de basis stond van de razendpopulaire, surrealistische televisieserie Twin Peaks, en daarnaast successen vierde met films als The Elephant Man (1980), Blue Velvet (1986), Wild at Heart (1990) en Mulholland Drive (2001). The Straight Story is gebaseerd op waargebeurde feiten. Het intieme drama betekende het laatste kunststukje van de Amerikaanse acteur en voormalig stuntman Richard Farnsworth.

Lees hier verder.

Vrijdag 21 oktober 2022

Narcosis (2022) ★★★☆☆
Regie: Martijn de Jong | Duur: 110 minuten | Taal: Nederlands | Kijkwijzer: 12 jaar

“Ik beschouw vrouwen als het sterke geslacht.” Aldus regisseur Martijn de Jong in de Filmkrant, eind december 2014 in het kader van zijn korte film Vrij. “Omdat ik denk dat ze makkelijker bij hun gevoel kunnen komen.” Daar heeft hij een punt. Maar hoe gaat dat hoofdpersoon Merel af in Narcosis, het speelfilmdebuut van De Jong? De Nederlandse inzending voor de Oscars, winnaar van drie Gouden Kalveren op het Nederlands Film Festival, wordt gedragen door actrice Thekla Reuten.

Lees hier verder.

Donderdag 20 oktober 2022

Hartverwarmend een-tweetje tussen passie en vechtlust: de jeugdfilm Strijder van regisseur Camiel Schouwenaar gaat over twee dikke matties, Dylan en Youssef, die ervan dromen om later profvoetballer te worden. Eén van hen krijgt echter een ongeluk, waardoor hij nooit meer zal kunnen voetballen. Nooit meer? Strijder vertelt een op waarheid geïnspireerd verhaal over twee knullen die ballen hebben. Ontroerend en prachtig gemaakt filmproduct van Hollandse bodem. De film maakte afgelopen zomer een succesvolle tournee door Europa en is binnenkort te zien bij Netflix en via Picl. Per 1 december is hij ook te koop via bol.com. Must see.

Vrijdag 30 september 2022

Ticket to Paradise (2022) ★★☆☆☆
Regie: Ol Parker | Duur: 104 minuten | Taal: Engels | Kijkwijzer: 12 jaar

Meer dan 20 jaar waren ze niet te zien in een romantische komedie: Oscarwinnaars George Clooney (1961) en Julia Roberts (1967), die voor het eerst samenwerkten op de set van Ocean’s Eleven (2001). In die misdaadthriller speelden ze ex-lovers die ooit zelfs getrouwd waren. Het uitgangspunt in Ticket to Paradise is vergelijkbaar: de twee vertrouwde Hollywoodgezichten spelen opnieuw een gescheiden echtpaar. Wat denkt u, zijn de brokstukken ook dit keer te lijmen?

Lees hier verder.

Donderdag 22 september 2022

Smoke (1995) ★★★★☆
Regie: Wayne Wang | Duur: 112 minuten | Taal: Engels | Kijkwijzer: 6 jaar

Het is 1990. De Twin Towers van het World Trade Center tooien de skyline van New York. Het internet staat in de kleinste kinderschoenen en zelfs in openbare ruimtes wordt volop gepaft. Het filmdrama Smoke speelt zich af in die tijd. Een era waarvan je de kiekjes ooit (binnenkort?) in de geschiedenisboeken aantreft. Of in de plakboeken van Auggie Wren. Zijn tabakswinkeltje in de wijk Brooklyn is een ontmoetingsplek voor ‘pelgrims’ van allerlei pluimage. Blank en zwart, jong en oud, arm en rijk. Een smeltkroes van het eeuwige nu.

Lees hier verder.

Vrijdag 26 augustus 2022

The Abyss (1989) ★★★★★
Regie: James Cameron | Duur: 140 minuten | Taal: Engels | Kijkwijzer: 16 jaar

Bij het schrijven over The Abyss moest ik denken aan een ander citaat dan waar de film mee begint, namelijk aan de woorden van de jonge Cole Sear in de geheimzinnige thriller The Sixth Sense (1999): “De profundis clamo ad te, Domine.” Cole’s smeekbede komt uit Psalm 130 en verwijst, met enige fantasie, naar de plek waar The Abyss zich afspeelt. De film van regisseur James Cameron kreeg vier Oscarnominaties. De filmpers was echter niet overdreven enthousiast: de metascore van slechts 6,2 is mijns inziens een regelrechte belediging aan het adres van de crew.

Lees hier verder.

Woensdag 13 juli 2022

The Innocents (2021) ★★★★☆
Regie: Eskil Vogt | Duur: 117 minuten | Taal: Noors | Kijkwijzer: 16 jaar

Wat een kutkind zeg, Ida. En de jonge dame is niet de enige die een pak rammel verdient in The Innocents, een film die je een unheimisch gevoel bezorgt. De weg daarnaartoe wordt listig geplaveid door om te beginnen de Noorse scenarist-regisseur Eskil Vogt, vorig jaar nog onderscheiden met een Oscarnominatie voor het script van The Worst Person in the World (2021). Ontzettend goed zijn de optredens van alle vier de kinderen in The Innocents. Verder is het camerawerk een lust voor het oog, en het sound design een lust voor het oor.

Lees hier verder.

Donderdag 30 juni 2022

Mud (2012) ★★★★☆
Regie: Jeff Nichols | Duur: 130 minuten | Taal: Engels | Kijkwijzer: 12 jaar

Zwoel en zinderend. Zwoel is de sfeer, zinderend het spel in het met een avontuurlijk sausje overgoten drama Mud van Jeff Nichols. Steracteur Matthew McConaughey is uiteraard ‘the one to watch’, maar het is opvallend genoeg de jonge Tye Sheridan die de show steelt. Het is de derde speelfilm van Nichols (1978), die bekend werd met de apocalyptische nagelbijter Take Shelter (2011). Mud speelt zich, niet zonder reden, af in Nichols geboortestaat Arkansas. Mede dankzij diens uitstekende script was de film in de race voor de Gouden Palm.

Lees hier verder.

Maandag 30 mei 2022

The Beguiled (2017) ★★★☆☆
Regie: Sofia Coppola | Duur: 93 minuten | Taal: Engels | Kijkwijzer: 16 jaar

De in het bos gevonden schat blijkt thuis lastig te verdelen. Het gaat dan ook niet om een kist vol gouden munten, maar om een schat met gehavende kleren en een beginnende baard. The Beguiled is een psychologisch drama van Oscarwinnares Sofia Coppola waarin de rollen tussen de seksen voor de verandering zijn omgedraaid: niet de vrouw maar de man is het object van begeerte. Coppola’s film is een remake van Don Siegels The Beguiled uit 1971. Beide films zijn gebaseerd op de roman A Painted Devil van Thomas P. Cullinan uit 1966.

Lees hier verder.

Woensdag 4 mei 2022

Het duurt nog even, maar toch: donderdag 14 juli verschijnt de Noorse thriller De uskyldige (The Innocents) in de bios. Hieronder alvast de prikkelende trailer. IMDb: https://www.imdb.com/title/tt4028464/.

Zaterdag 30 april 2022

The Peanut Butter Falcon (2019) ★★★★☆
Regie: Tyler Nilson & Michael Schwartz | Duur: 97 minuten | Taal: Engels | Kijkwijzer: 12 jaar

Op IMDb staat een lijst van 42 acteurs en actrices die niet kregen waar ze volgens sommige filmkenners wel recht op hadden: een nominatie voor een Oscar. Op die lijst staan er twee die in The Peanut Butter Falcon tot de beste matties uitgroeien. Het zijn de in Los Angeles geboren Shia LaBeouf (1986) en de mij tot voor kort onbekende Zack Gottsagen. De casting van Gottsagen (1985) is bijzonder te noemen: hij lijdt namelijk aan het syndroom van Down.

Lees hier verder.

Donderdag 3 maart 2022

Hytti Nro 6 (2021) ★★★☆☆
Regie: Juho Kuosmanen | Duur: 107 minuten | Taal: Russisch, Fins | Kijkwijzer: 12 jaar

Volgens Michel de Montaigne (1533-1592) impliceert reizen het aannemen van een filosofische levenshouding. De Franse denker zei: “Ik weet waarvoor ik op de vlucht ben, maar niet waarnaar ik op zoek ben.” Laura zal zich herkennen in dat onbestemde gevoel. Waar ze zeker niet naar op zoek is, is een onaangepast figuur dat haar continu op de lippen zit. Maar daar krijgt ze wel mee te maken in Hytti Nro 6 (Compartment No. 6), een roadmovie op ijzeren wielen gebaseerd op de gelijknamige roman van de Finse schrijfster Rosa Liksom.

Lees hier verder.

Woensdag 23 februari 2022

The Hurt Locker (2008) ★★★★★
Regie: Kathryn Bigelow | Duur: 131 minuten | Taal: Engels | Kijkwijzer: 16 jaar

Daar liggen de twee mannen, zij aan zij in het zand. In de waanzin beland voor volk en vaderland. De een bedient een scherpschuttersgeweer, de ander tuurt door een verrekijker. Ze liggen onder vuur, dus bij de les blijven is van levensbelang, hoe zwaar de condities ook zijn. Ondertussen heeft Owen andere zorgen. Hij moet kogels van bloedspetters ontdoen, anders laadt het geweer niet door en valt er weinig terug te schieten. Maar het lukt hem niet. Teamleider William spreekt hierop bemoedigend op Owen in, die zijn emoties maar nauwelijks de baas is. Het surrealisme in deze scène uit The Hurt Locker, veruit de beste van de film, krijgt plots een poëtisch tintje: door de fijnzinnige muziek, een stuiterende kogelhuls in slow motion en het shot van een stofhoosje.

Lees hier verder.

Zondag 16 januari 2022

Brassed Off (1996) ★★★★☆
Regie: Mark Herman | Duur: 108 minuten | Taal: Engels | Kijkwijzer: AL

‘Feeling brassed off’ is informeel Engels voor ‘niet lekker in je vel zitten, je ongelukkig voelen’. Bovendien is ‘brass’ een helder gele metaalsoort, een legering van koper en zink. Beide betekenissen komen samen in het bijzonder charmante Brassed Off van Mark Herman. Een ode aan de blaasmuziek, en in 1998 winnaar van de César (Franse Oscar) voor de Beste Buitenlandse Film. Blikvanger in deze Britse parel is zonder enige twijfel de reeds overleden Pete Postlethwaite (1946-2011), een van de meest bezienswaardige acteurs die het witte doek ooit rijk was.

Lees hier verder.

Vrijdag 14 januari 2022

Aanstaande zondag 16 januari volgt de recensie van een film die niet mag ontbreken op Blik Op Film. Een door blaasmuziek omlijste parel uit 1996, van Britse makelij. Hieronder een teaser. Luister en geniet alvast.

Camera